کامپوزیت دندان راز نهفته زیبایی شما + قیمت ۹۹
نوشته شده توسط : محمد ناصری

کامپوزیت دندان راز نهفته زیبایی شما + قیمت ۹۹

دندان ها مهم ترین عامل در زیبایی هرچه بیشتر فرد هستند. در واقع نباید انکار کرد که دندان ها هستند که در صورت وجود نقصی کوچک در آن ها، جلوه ی چهره و خنده شما را بد نشان می دهند. اگر دندان ها زیبایی خاص خود را نداشته باشید از خندیدن میترسید، در جمع ها لبخند خود را جمع می کنید و این دست کارها به مرور اعتماد به نفس شما را از بین می برد. و در نهایت هم چالش هایی در زندگی اجتماعی برای شما ایجاد می کند. لمینیت دندان و کامپوزیت دندان  روشی است که با علم نوین دندان پزشکی زیبایی را به لبخند های شما هدیه می دهد.

کامپوزیت دندان چیست و نحوه کامپوزیت کردن دندان؟

کامپوزیت دندان یکی از مجموعه های لمینیت دندان می باشد. که باهدف بالا بردن زیبای صورت و طرح لبخند زیبا انجام می شود. در خصوص نحوه کامپوزیت دندان به صورت ساده باید گفت که در این روش دندان پزشک ماده ای به نام رزین را روی دندان قرار می دهد. این ماده همان ماده ای است که در پر کردن دندان استفاده می شود که در اینجا سفید رنگ است. در مرحله بعد با شکل دادن آن نقاط خالی دندان رو پر می کند و در مرحله آخر نوری آبی رنگ روی آن می اندازد و ماده را در جای خود محکم می کند.

%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min.jpg

لمینت دندان

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر چیست

محبوب ترین و کاربردی ترین روش کامپوزیت کردن دندان، ونیر کامپوزیت است. این روش برای زیبایی انجام می شود و در اصل یک روش درمانی برای رفع کجی دندان است. برای همین کاربرد به آن ارتودنسی فوری هم می گویند. این روش بسیار ارزان تر و سریع تر از ارتودنسی است و زیبایی بیشتری هم برای دندان های شما دارد.

کامپوزیت میکروفیل

میکروفیل یا ریز دانه نوعی از کامپوزیت است که از ذرات ریز تشکیل شده است. این ریز بودن ذرات باعث می شود کار دندان پزشک در امر حالت دهی و صاف کردن سطح دندان راحت تر باشد اما مقاومت دندان هم کم می شود.

کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه مقاوم ترین نوع آنهاست که عمر بیشتری از انواع دیگر کامپوزیت دارند. اما این سخت بودن باعث می شود حالت دهی آن سخت تر باشد.

nemoodar06-300x186.pngکامپوزیت ips

این نوع کامپوزیت در واقع بخاطر وجود سرامیک در ترکیبات آن دارای مقاومت بیشتری است. کامپوزیت آی پی اس تغییر رنگ کمتری نسبت به بقیه موارد دارد.

نانو کامپوزیت

نانو کامپوزیت روشی است که در آن ذرات مواد استفاده شده بین ریز دانه و درشت دانه هستند. این ویژگی میانه بودن باعث می شود که دندان ها مقاومت خوبی داشته باشند از طرفی خوب هم حالت بگیرند.

%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%DB%8C-%D9%BE%DB%8C-%D8%A7%D8%B3-IPS-min.jpgآی پی اس

برگ های برنده در دستان شماست

با انجام کامپوزیت دندان نقایصی مثل شکستگی های دندان، تغییر رنگ ها، ردیف نبودن ها و بسیاری دیگر از مشکلات که طرح لبخند زیبای شما را نازیبا می کنند رفع می شوند. برای همین است که به آن اصلاح لبخند هم می گویند. در واقع در صورت وجود نقص در دندان های جلویی، برای رسیدن به طرح لبخند زیبا، کامپوزیت کردن دندان بهترین انتخاب برای شماست.

nemoodar05-300x203.png

 

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

عمر مفید هر چیزی بستگی به نوع استفاده شما دارد. حال آن چیز خودرو باشد، وسیله ای الکترونیکی باشد یا حتی دندان های زیبای شما!

دندان های کامپوزیتی همانند دندان های اصلی نیاز به مراقبت دارند. اگر به موقع مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید، نوشیدنی های گاز دار نخورید، خوراکی های سفت میل نکنید، واگر هوای دندان های کامپوزیتی خود را داشته باشید آن ها بین ۷ تا ۱۰ سال برای شما کار خواهند کرد.

%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min-2.jpgزیبایی دندان

تفاوت لمینیت و کامپوزیت با یکدیگر

لمینیت و کامپوزیت در اصل توی یک تیم هستند! یعنی کامپوزیت به نوعی لمینیت است . اما تفاوت در مواد استفاده شده باعث می شود که تفاوت های بیشتری ریشه بزند.

وقتی بحث مقایسه باشد بیشتر حرف لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر است.

لمینیت سرامیکی به دلیل جنس خاصش تقریبا یک ماه شما را به مطب دکتر خواهد کشاند. در طرف دیگر ونیر در یک جلسه تمام شده به حساب می آید!

این یک ماه بیشتر صرف قالب گیری برای سرامیک می شود اما کامپوزیت ونیر قالب گیری نمی خواهد. لمینیت سرامیکی قابلیت شکل دهی آنچنانی ندارد. اگر دندانی لب پر شده باشد یا شکستگی کوچکی داشته باشد لمینیت سرامیکی به در بسته می خورد.

اما کامپوزیت کردن دندان شکل پذیر است و برای پر کردن همین جاهای خالی ساخته شده است!

در کل اگر بخواهیم نتیجه بگیریم باید بگوییم Dental composite روشی به روز تر، کاربردی تر وسریع تر است و امروزه بیشتر از لمینیت سرامیکی استفاده می شود.

%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-1-min.jpg

دندانپزشکی زیبایی

هزینه کامپوزیت دندان چقدراست؟

بحث قیمت کامپوزیت دندان یک مقوله نسبی است. این مورد می تواند از یک کلینیک دندانپزشکی به کلینیک دیگر و یا از دندانپزشکی به دندانپزشک دیگر تفاوت بسیاری داشته باشد. اما رنج منطقی و قابل قبول هزینه کامپوزیت دندان برای هر پلاک دندانی حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می باشد.

این روزها در کنار افرادی که با اقساط بلند مدت کار کامپوزیت دندان را انجام می دهند، افرادی اندکی هم هستند که با گرفتن ماهی از آب گل آلود هزینه های گزافی بر دوش مراجعه کنندگان می گذارند. لازم است که با شناخت و علم درست پیش رفت و با انتخاب کلینیک های معتبر و از آن مهم تر باتجربه و کاربلد هزینه ها را کاهش داد. همیشه نیاز نیست که زیبایی را گران بخرید! ( کلینیک دندانپزشکی عرشیان به صورت رایگان برای مشاوره در خدمت شماست (تماس با ما)

%D8%A8%D9%84%DB%8C%DA%86%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min.jpgدندان زیبا

عوارض کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت دندان روشی برای زیبایی بیشتر شماست. اما اگر این روش به درستی انجام نشود می تواند نتیجه عکس بدهد و سلامتی شما را در خطر بیاندازد.

ماده کامپوزیت یک ماده آزمایشگاهی نیست. این ماده در کلینیک دندانپزشکی و توسط متخصص تهیه می شود. اگر این ماده به خوبی تهیه نشده باشد ونصب روکش دندان به خوبی صورت نگیرد مشکلات زیادی را برای مراجعه کننده به دنبال خواهد داشت. بنابراین لازم است با انتخاب پزشک حرفه ای که مهارت و تجربه کافی دارد ریسک کار را تا جایی که می شود پایین بیاوریم.

nemoodar03-300x253.pngکامپوزیت می تواند باعث التهاب و تورم لثه بشود که امری نادر است اما اگر پیش آمد بدانید که اتفاق بدی نیست و باید با مراجعه به دندانپزشک اقدام درمانی را صورت دهید.

کامپوزیت کردن دندان نسبت به سرامیک مقاومت کمتری دارد پس احتمال شکستگی آن وجود دارد. از طرفی تعویض آن هم آسان تر و سریعتر است. کامپوزیت ها نسبت به سرامیک دندان و دندان اصلی بیشتر لکه می گیرند پس نیازمند مراقبت بیشتر هم هستند.

مراحل کامپوزیت دندان

اولین باری که نزد دندانپزشکی می روید، دندان ها و لثه شما را بررسی می کنند که بیماری یا عارضه خاصی وجود نداشته باشد. اگر دندان ها به اندازه کافی سفید نباشند، پزشک چند جلسه را به سفید کردن دندان ها اختصاص می دهد تا بعد از نصب، دندان ها یک دست باشند. پزشک متخصص دندان های تحت درمان را از بقیه دندان ها جدا می کند و روی آن ها چسب های مخصوص می زند. بعد از آن به شکل لایه لایه کامپوزیت را روی دندان می نشانند. توجه داشته باشید که انتخاب دندانپزشک خوب برای زیبایی دندان شما بیش از حد مهم است.

%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min.jpgخط لبخند

بهترین مارک کامپوزیت دندان چیست؟

در بازار برند های بسیاری وجود دارند. و از کامپوزیت های ارزان قیمت تا مدل های گران قیمت یافت می شوند. در بازار ایران اصولا برند های ژاپنی، آمریکایی و آلمانی بیشتر طرفدار دارند. کلینیک دندانپزشکی عرشیان برای کامپوزیت کردن دندان های شما از برند کلزر آلمان و برند ژاپنی به صورت تضمینی با گارانتی استفاده می کند. برای انجام این کار شرایط برای پراخت اقساطی نیز وجود دارد.

nemoodar01.png

ترکیبات کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها بر خلاف تصور کلی ترکیب خاص و عجیب و غریبی ندارند. از سه بخش اصلی ماتریس، فیلر و کوپل کننده ها تشکیل شده اند. ماتریس رزین قسمت اصلی کامپوزیت دندان را تشکیل می دهد که کیفیت آن ارتباط مستقیم با کیفیت نهایی کار خواهد داشت. فیلر ها از جنس کوارتز و سرامیک هستند و در کنار کوپل کننده بخش مقاومت را بر عهده دارند. ترکیبات این مواد با کیفیت کار ارتباط مستقیم دارد در واقع توانایی و مهارت دندانپزشک حرف آخر را برای زیبایی دندان شما می زند.

%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7-min.jpg

لبخند هالیوودی

آیا کامپوزیت دندان درد دارد؟

همیشه برای تعداد زیادی از همشهریان عزیز دندان پزشکی یک مکان ترسناک بوده است. مکانی که قرار است در آن جا درد زیادی را تحمل کنیم! واقعیت اما این است که در گذشته این گونه بوده است و به دلیل کمبود امکانات و توانایی پزشک ها، دندان پزشکی مکانی بود که از ترس زیاد خیلی مشتاق رفتن به آنجا نبودیم.

jadval06.jpg

 

اما امروزه با پیشرفت علم و ابزارهای مهندسی، دیگر خبری از درد نیست. در لمینیت دندان معمولا پیش می آید که برای رسیدن به نتیجه هرچه بهتر، خیلی کم دندان را بتراشند تا قالب درست جا بخورد و این کار شاید خیلی کم درد داشته باشد. اما در کامپوزیت کردن دندان ها چون ماده توسط پزشک روی دندان گذاشته می شود، به شکل دندان فرم دهی می شود و معمولا نیازی به تراش دادن دندان نیست. پس باید گفت در اکثر مواقع کامپوزیت دندان روشی بدون درد است و می توانید با خیال راحت برای اصلاح طرح لبخند تان به مطب دندان پزشکی بروید!

رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان

لازم است بدانید بعد از کامپوزیت دندان باید خیلی حواستان به رژیم غذایی باشد و مراقب باشید که در برنامه غذایی چه چیزی را میل می کنید. معمولا اگر حساسیت بالایی دارید تا ۶ ماه اول که زمان شکل گیری آن است باید مراقبت های بیشتری انجام دهید. در انتخاب رژیم غذایی بعد از کامپوزیت دندان شما باید غذا های نرم، نوشیدنی ها و سبزیجات بخورید. از خوردن غذا های سفت، آجیل ها و هر چیزی که آسیبی به آنها بزند خودداری کنید. تا زمانی که شکل گیری تکمیل شود باید خیلی هوای دندان های خود را داشته باشید. موارد نوشته شده از جمله روش های مراقبت از کامپوزیت دندان شماست.

%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%82%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min.jpgمراقبت از دندان

انواع رنگ کامپوزیت دندان

رنگ های کامپوزیت دندان اصولا سفید هستند و درجه بندی دارند. تصمیم گیری رنگ معمولا بر عهده خود شما است. گاهی دندانپزشک تشخیص می دهد که می تواند از رنگی هم رنگ دندان های شما استفاده کند تا هماهنگی لازم شکل گیرد. در بعضی مواقع هم چند جلسه برای سفید کردن دندان وقت می گذارد و سفید ترین کامپوزیت را استفاده می کند. با توجه به این که بیشتر افراد سفید با درجه بالا می خواهند، روش دوم مرسوم تر است. در هر صورت این شما هستید که انتخاب می کنید چه رنگی را برای زیبایی دندان هایتان انتخاب می کنید.

jadval05-1024x434.jpg

 

امکان برداشتن کامپوزیت دندان

بسیاری از کسانی که در مورد کامپوزیت زیبایی دندان مطالعه می کنند و قصد انجام آن را دارند برایشان سوال پیش می آید که اگر بعد از مدتی به دلیل شکستگی یا هر اتفاق دیگر نیاز بود که برداشته شود آیا امکان برداشتن کامپوزیت وجود دارد؟

پاسخ ما این است که کامپوزیت های دندان در ۸۰ درصد مواقع قابل برداشته شدن هستند و در ۲۰ درصد باقی مانده هم می توان آنها را جایگزین کرد.

بیشتر دندانپزشک ها در هنگام کامپوزیت کردن دندان ها را تراش نمی دهند تا بعدا بشود آنها را برداشت و بدون آن ها هم دندان جلوه خوبی داشته باشد. اما در مواقع نادری که پزشک مجبور به تراشیدن دندان شود هم جای نگرانی نیست. همیشه می توان کامپوزیتی را جایگزین قبلی کرد.

%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min.jpg

سفید کردن دندان

کامپوزیت ips چیست و فرق کامپوزیت ونیر با ای پی اس؟

کامپوزیت IPS به نوعی یک لمینیت دندان از پیش ساخته شده است که بر خلاف ونیر که از ماده نرم رزین ساخته می شود، سرامیکی است. این ویژگی باعث می شود از کامپوزیت ونیر مقاوم تر باشد. پیش تر گفتیم لمینیت تراش دندان می خواهد که می تواند دردناک باشد اما کامپوزیت IPS با این که نوعی لمینیت است اما نیازی به تراش دندان ندارد. ماده رزین استفاده شده در ونیر اگر به درستی روی دندان قرار نگرفته باشد می تواند به لثه آسیب بزند. اما سرامیک با لثه تداخلی ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند.

jadval04.jpg

 

عمر کامپوزیت ips

کامپوزیت ونیر به نسبت، مقاومت و عمر کمتری دارد و بسته به رژیم غذایی شما ممکن است تغییر رنگ هم بدهد. اما کامپوزیت IPS به دلیل ماده اولیه سرامیکی که در آن استفاده شده عمر و مقاومت بالایی داشته و تغییر رنگ هم نمی دهد. برای همین به نسبت احتمال شکستگی کامپوزیت آی پی اس کمتر است و هزینه های جانبی برای شما ایجاد نمی کند.

%D8%B1%D9%88%DA%A9%D8%B4-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min.jpgطرح لبخند هالیوودی

پولیش کامپوزیت چیست ؟

گفتیم که کامپوزیت ونیر ممکن است به مرور زمان تغییر رنگ بدهد. اما جای نگرانی نیست و برای این مشکل هم راه حلی وجود دارد. معمولا پیشنهاد می شود هر سال یا هر ۶ ماه کامپوزیت ها پولیش شوند تا به رنگ اولیه خود بازگردند. پالیش دندان در مطب دندانپزشکی انجام می شود.

 

jadval02.jpg

 

آیا بر روی روکش دندان می شود کامپوزیت دندان کرد؟

آیا روی ایمپلنت می شود کامپوزیت دندان کرد؟ این همان ابهامی است که همیشه برای بسیاری از افراد که قبلا دندان های خود را روکش یا ایمپلنت کرده اند پیش می آید. باید گفت اگر روکش دندان یا ایمپلنت به درستی انجام شده باشد و در سر جای خودش باشد مشکلی برای کامپوزیت کردن دندان های شما به وجود نمی آورد. اما در غیر این صورت ایمپلنت یا روکش باید تعویض شود تا کار به درستی انجام شود.

%D9%BE%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%B4-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-min.jpgپالیش دندان

طرح لبخند چیست؟

خیلی افراد دندان های سالم و سفیدی دارند اما به دلیل اینکه دندان ها سرجای خود نیستند و کج یا زاویه دار هستند طرح لبخند خوبی ندارند. برای این افراد طرح لبخند کامپوزیت انجام می شود. این کار یک روش درمان زیبایی است و برای شما لبخند های زیبا می آورد. طرح لبخند دندان چند مرحله اصلی دارد. اول پزشک پوسیدگی ها و عفونت ها را بررسی می کند و در صورت وجود مشکل، آنها را رفع می کند. زردی های دندان و تغییر رنگ ها اصلاح می شوند و وقتی دندان ها ۱۰۰ درصد سلامت شدند، با بررسی طول و عرض دندان های شما بر روی آن ها کار می کنند. برای آشنایی بیشتر با اصلاح طرح لبخند پیشنهاد می کنیم که مقاله کامل ما با همین موضوع را با کلیکی بر روی (طرح لبخند دندان و رشد اعتماد بنفس شما) مطالعه کنید.

 

%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-min.jpgاصلاح دندان

مزایا و معایب کامپوزیت دندان چیست؟

مزایا کامپوزیت کردن دندان همگی به زیبایی بیشتر صورت و اصلاح طرح لبخند شما برمیگردد. در واقع مهمترین مزیت انجام این کار، بالابردن اعتماد بنفس و زیبایی شما می باشد. در خصوص عوارض کامپوزیت نیز باید گفت که هیچ عارضه جدی و مهمی وجود ندارد که باعث نگرانی شما شود.

 

%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-min-1.jpg

بلیچینگ

 

فرق کامپوزیت و لمینت دندان ، کامپوزیت دندان قیمت ، لمینت دندان چیست ، فیلم کامپوزیت دندان ، خرید کامپوزیت دندان ، انواع کامپوزیت دندان

 

نمونه های قبل و بعد از کامپوزیت دندان 

detal-compisite-befor-after01.jpg  detal-compisite-befor-after02.jpg  detal-compisite-befor-after03.jpg 

detal-compisite-befor-after04.jpgdetal-compisite-befor-after05.jpgdetal-compisite-befor-after06.jpg

detal-compisite-befor-after42.jpgdetal-compisite-befor-after43.jpgdetal-compisite-befor-after44.jpgdetal-compisite-befor-after45.jpgdetal-compisite-befor-after46.jpgdetal-compisite-befor-after08.jpgdetal-compisite-befor-after09.jpgdetal-compisite-befor-after10.jpgdetal-compisite-befor-after11.jpgdetal-compisite-befor-after12.jpgdetal-compisite-befor-after13.jpgdetal-compisite-befor-after14.jpgdetal-compisite-befor-after15.jpgdetal-compisite-befor-after16.jpgdetal-compisite-befor-after17.jpgdetal-compisite-befor-after18.jpgdetal-compisite-befor-after19.jpgdetal-compisite-befor-after20.jpgdetal-compisite-befor-after21.jpgdetal-compisite-befor-after22.jpgdetal-compisite-befor-after23.jpgdetal-compisite-befor-after24.jpgdetal-compisite-befor-after25.jpgdetal-compisite-befor-after26.jpgdetal-compisite-befor-after27.jpgdetal-compisite-befor-after28.jpgdetal-compisite-befor-after29.jpgdetal-compisite-befor-after30.jpgdetal-compisite-befor-after31.jpgdetal-compisite-befor-after32.jpgdetal-compisite-befor-after33.jpgdetal-compisite-befor-after34.jpgdetal-compisite-befor-after35.jpgdetal-compisite-befor-after36.jpgdetal-compisite-befor-after37.jpgdetal-compisite-befor-after38.jpgdetal-compisite-befor-after39.jpgdetal-compisite-befor-after40.jpgdetal-compisite-befor-after41.jpg

 

راهنمای انتخاب کامپوزیت های دندانپزشکی

در مورد کامپوزیت های دندانی گزینه های زیادی دارید. با این حال ، همانطور که بسیاری از پزشکان موافقت می کنند ، همه کامپوزیت ها برابر نیستند. انتخاب بهترین مواد ، نیاز به ارزیابی مشخصات مورد و جزئیات کامپوزیت دارد.

 

چند روش مختلف برای تشخیص یک کامپوزیت وجود دارد. بیایید نگاهی دقیق به انواع کامپوزیت های دندانی و نحوه تأثیر آنها بر نتایج بالقوه ترمیم های شما بیندازیم.

دو ویژگی فیزیکی کامپوزیت های دندانی که اکثر پزشکان ارزیابی می کنند ، مکانیکی و زیبایی است:

خواص مکانیکی به مقاومت کامپوزیت ، نحوه سایش آن در دهان بیمار و همچنین مقاومت پیوند و چسبندگی آن اشاره دارد. به عبارت دیگر ، نحوه عملکرد فیزیکی آن است.

خصوصیات زیبایی به پرداخت مواد ، یا به بیان ساده ، شکل ظاهری آنها اشاره دارد.

کامپوزیت های دندانپزشکی از آن زمان که برای اولین بار به عنوان ماده ترمیمی معرفی شدند ، در تلاشند تا هر دو این ویژگیها را به روش های مختلف بهبود دهند.

کامپوزیت ها از چند عنصر تشکیل شده اند که وقتی با هم ترکیب شوند و یک ماده دندانی قابل انعطاف و با دوام می سازند.

یکی از اجزای سازنده هر کامپوزیت ، مواد پرکننده است که به طور معمول تکه های شیشه یا سرامیک هستند که در ماتریس رزین قرار می گیرند تا باعث مقاومت کامپوزیت شوند.

 

در ابتدا ، توسعه دهندگان مواد از اندازه پرکننده برای بهبود خصوصیات مکانیکی و زیبایی استفاده می‌کردند. در ابتدا ، اندازه پرکننده در کامپوزیت اولیه دندانپزشکی بسیار بزرگتر از آنها بودند اما امروزه، ۱۰-۵۰ میکرومتر. وقتی صحبت از ویژگیهای مکانیکی اولین کامپوزیتهای رزین شد که این کامپوزیت ها با پرکننده های بزرگ ، مقاوم و با دوام بودند.

 

با این حال ، ماکروفیل ها خوب پرداخت نشدند. علاوه بر این ، ذرات بزرگ گاهی به اندازه کافی بزرگ بودند که با چشم غیر مسلح دیده می شدند و گاهی رزینی را که آنها را به هم چسبانده است ، خرد می شد. بنابراین تلاش به منظور توسعه رزین های کامپوزیت با اندازه ذرات کوچکتر آغاز شد.

 

پس از ماکروفیل ها ، میکروپریل ها با اندازه ذرات کوچکتر از ۱۰۰ نانومتر (nm) آمدند. با این حال ، این کامپوزیت ها چالش جدیدی را مطرح کردند. میکروفیل ها به خوبی صیقل داده شده و زیبا به نظر می رسیدند اما آنقدر قوی نبودند که بتوانند نیروهای قسمت خلفی را تحمل کنند.

 

نسل بعدی هیبریدها بودند که از مخلوطی از اندازه های پرکننده استفاده کردند تا از قدرت ماکروفیل و زیبایی میکروفیل استفاده کنند. این مخلوط سودمند به نظر میرسید و در نتیجه ، بسیاری از کامپوزیت های مورد استفاده امروزه نوعی ترکیبی هستند.

 

با این حال ، اندازه های پرکننده امروز با ذرات کوچکتر از ۲۰ نانومتر ، در مقیاس نانو کاهش یافته اند. امروزه بیشتر کامپوزیت ها نانوکامپوزیت هستند. مهمترین مزیت کار با اندازه های پرکننده نانو این است که آنها از اصول فناوری نانو و اثرات کوانتومی بهره می برند.

 

اندازه پرکننده نانوکامپوزیت ها از خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی ، مکانیکی و نوری که در طبیعت اتفاق می افتد تقلید می کنند.

به محض رسیدن به سطح مطلوبی از خصوصیات مکانیکی و زیبایی ، سایر ویژگی ها بر انتخاب دندانپزشکان ترکیبی تأثیر می گذارند.

برخی ترجیح می دهند تابش رادیویی بالا باشد تا بتوانند در آینده آن را با اشعه ایکس تشخیص دهند. تمایل به انقباض یکی دیگر از ملاحظات است ، اگرچه امروزه بسیاری از مواد دارای مسدودکننده ها هستند که به جلوگیری از جمع شدن مواد حساسیت زا در طی کار کمک می کنند.

شاید یکی از مهمترین ملاحظات هنگام انتخاب کامپوزیت ، هندلینگ باشد.

کامپوزیت های دندانی ، مواد ترمیمی حساس هستند ، به خصوص در مقایسه با آمالگام. انبوهی از مراحل کوچک تکنیک قرارگیری کامپوزیت را تشکیل می دهد و تکمیل جزئیات هر یک بسیار مهم است.

با استفاده از روش موفقیت بسیاری در ترمیم کامپوزیت ، بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند از کامپوزیتی استفاده کنند که “احساس خوبی به آنها بدهد”.

dental-composite-arshian05.jpg

 

امروزه برای مقابله با خواص در کامپوزیت های دندانی سه دسته اساسی وجود دارد که هر کدام مزایای استفاده از آنها برای ترمیم های دندانی را دارند:

پر کردن انبوه : همانطور که از نام آن مشخص است ، پر کردن انبوه ، برای پر کردن و آماده سازی به لایه های کمتری نیاز دارد. از نظر مجله دندانپزشکی ، مهمترین تفاوت آنها در مقایسه با انواع دیگر کامپوزیت دندان، افزایش عمق درمان است.

بهبود در شفافیت مواد کامپوزیتی امکان ترمیم لایه ای به ضخامت ۴ میلی متر را فراهم می کند. شفافیت باعث می شود تا نور به عمق مواد نفوذ کند. علاوه بر این ، پیشرفت در مواد نیز نتایج مشابهی با کامپوزیت های چند لایه برای عرض شکاف حاشیه ای و سازگاری عاج ایجاد کرده است.

Flowables : همچنین از Flowable ها به درستی نام برده می شود زیرا ویسکوزیته آنها امکان افزایش سیالیت برای این کامپوزیت های دندانی را فراهم می کند. آنها اغلب در یک سرنگ با یک سوزن سنج کوچک بسته بندی می شوند تا استفاده از آن را در آماده سازی های کوچک تسهیل کنند. در حالی که اولین کامپوزیت های روان کننده دندان دارای محتوای پرکننده بودند تا خصوصیات فیزیکی آنها را تسهیل کند

این کامپوزیت ها توسط لایه یا ویسکوزیته آنها تعریف نمی شوند ، بلکه در عوض برای استفاده در نظر گرفته می شوند. این کامپوزیت ها به گونه ای طراحی می شوند که متنوع ترین باشند.

زمان استفاده از انواع مختلف کامپوزیت ارتباط زیادی با ترمیم مورد درمان دارد. به عنوان مثال ، ممکن است از یک نوع کامپوزیت برای ترمیم های قدامی و نوع دیگری برای ترمیم های خلفی استفاده کنید.

 

بسیاری از پزشکان ترجیح می دهند از مواد پر کننده در قسمت خلفی استفاده کنند زیرا دارای مقاومت و دوام هستند. علاوه بر این ، استفاده از لایه های کمتر به معنی شانس کمتری برای مشکلات فنی است ، مانند حفره های هوا . همچنین شفافیت و عمق درمان را افزایش می دهد ، زیبایی فراهم می کند که برای مناطقی که کمتر دیده می شوند نسبت به موقعیت های برجسته در جلو مناسب باشد.

کامپوزیت های روان همچنین در ترمیم های دندانی کاربرد زیادی دارند. خواص منحصر به فرد هندلینگ آنها باعث می شود که این کامپوزیت ها وارد شکاف های کوچک آماده سازی شوند که نمونه های ضخیم تر آنها نمی توانند نفوذ کنند.

 

بسیاری از پزشکان از جریان قابل استفاده برای ترسیم پایه های ترمیم خود ، به ویژه مقدمات عمیق در قسمت خلفی استفاده می کنند ، زیرا خواص خود تراز کنندگی، آنها را به یک پایه مطلوب تبدیل می کند. همچنین وقتی در یک ترمیم کلاس II یک کامپوزیت پر از فشرده را در بالای آن قرار می دهید ، از خلأ جلوگیری می کند.

از دیگر کاربردهای کامپوزیت های روان ، شامل آماده سازی پوسیدگی اکلوزال ، پوشاندن شکاف ها ، ترمیم های کلاس II با حداقل تهاجم و همچنین سایر ضایعات است.

کامپوزیت ها گسترده ترین کاربردها را دارند. Universals که برای استفاده در ترمیم های قدامی و خلفی فرموله شده است ، آرزو دارد که نتایج مطابق با مکانی را که قرار می دهید یا از سیستم چسبی که با آنها استفاده می کنید ، تولید کند.

 

 

آنها همچنین برای ترمیم های غیر مستقیم و مستقیم طراحی شده اند ، به این معنی که می توانند به عاج بپیوندند و یا با چسب برای مواد ترمیم غیر مستقیم استفاده شوند.

متغیرهای زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب هر کدام یک از کامپوزیت ها را برای ترمیم های خود استفاده کنید ، در نظر بگیرید.

در حقیقت ، تأثیرگذارترین متغیر یک اولویت شخصی است. طبق مجله دندانپزشکی زیبایی اروپا ، بیشتر پزشکان در مورد زمان انجام کار و دستیابی به نتایج زیبایی مناسب نگران هستند.

 

راهنمای کامپوزیت دندانپزشکی: انواع اصلی و موارد استفاده آنها

کامپوزیت های دندانی از متداول ترین مواد امروزی در کلینیک های دندانپزشکی هستند که عمدتا برای بازسازی زیبایی قدامی و همچنین برای پر کردن یا پر کردن دندانهای خلفی استفاده می شوند.

به منظور انطباق با نیازهای خاص هر بیمار ، انواع مختلفی از کامپوزیت ها با ویژگی ها و شیوه های استفاده متفاوت در بازار ظاهر شده اند و گاهی اوقات می توان انتخاب مناسب ترین کامپوزیت دندانپزشکی برای هر مورد کمی گیج کننده دانست.

در عرشیان کلینیک ما مجموعه ای از کامپوزیت های دندانی را از طیف های مختلف و قیمت از مارک های برجسته مانند Dentsply ، Coltene ، Ivoclar Vivadent ، ۳M Espe ، Larident ، GC ، Kerr ، Voco ، Heraeus ، SDI ، Kuraray ، Medicaline ارائه می دهیم.

علاوه بر این ، از دیدگاه بالینی ، کامپوزیت های دندانی همچنان بهبود می یابند و مدل های جدید به طور مداوم در بازار ظاهر می شوند تا با نیازهای مختلف هر نوع درمان سازگار شوند ، که ما را وادار می کند که از خود بپرسیم …

چگونه مناسب ترین کامپوزیت دندان را برای هر مورد بالینی انتخاب کنیم؟

در عرشیان کلینیک ما می خواهیم به شما کمک کنیم و ما این مقاله را آماده کردیم که در آن انواع مختلف کامپوزیت دندان و کاربردهای اصلی آن در دندانپزشکی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم .

 

انواع کامپوزیت های دندانی و کاربردهای اصلی آنها در دندانپزشکی:

ترکیبات قدامی:

کامپوزیت های قدامی ، که به آنها کامپوزیت زیبایی نیز گفته می شود ، برای ترمیم های دندانی استفاده می شود که در آن نتیجه زیبایی با پایان بسیار طبیعی مهم است.

اصلی ترین مزیت کامپوزیت های زیبایی این است که می توان آنها را براق کرد و درخشش بالایی را برای مدت طولانی به وجود آورد ، به همین دلیل در دندانپزشکی ترمیم های زیبایی قدامی مناسب ترین هستند.

این کامپوزیت ها امکان تغییر در رنگ ، شکل و اندازه قطعه دندان را بدون نیاز به کنده کاری فراهم می کنند.

شما می توانید طیف وسیعی از کامپوزیت های قدامی را در عرشیان کلینیک ببینید. می توانید روشنی و تیرگی را متناسب با نیازهای خود انتخاب کنید: A1 ، A2 ، A3 ، A3.5 ، A4 ، B1 ، B2 ، B3 ، C2 ، C3 ، C4 ، D3 ، IB1 ، OA2 ، OA3.5 و غیره به عنوان مثال ،GRADIA DIRECT از طیف وسیعی از کامپوزیت های GC از GC یا SPECTRUM از Dentsply کاتالوگ بسیار گسترده ای از آهنگ ها را ارائه می دهد و مطمئناً قادر خواهید بود هر مورد را متناسب با نیازهای هرگونه بازسازی زیبایی انجام دهید.

 

ترکیبات خلفی:

این کامپوزیت ها با در نظر گرفتن افزایش فشار جویدن که ترمیم های خلفی به آن وارد می شوند ، طراحی می شوند. نتیجه کاربرد آنها ترمیم دندان بسیار مطمئن و طولانی مدت است .

شما میتوانید با تمام طیف کامپوزیت های خلفی موجود در عرشیان کلینیک مشورت کنید.

شما می توانید کیت های کامپوزیتی را پیدا کنید که شامل رنگهای مختلف و لوازم جانبی لازم (چسب ، حکاکی ، راهنمای رنگ ، نکات …) باشد ، به عنوان مثال ما کیت ۳M Espe FILTEK P60 را پیشنهاد می کنیم .

 

ترکیبات سیال:

کامپوزیت سیال اساسا با سازگاری بسیار عالی و سیالیت آن مشخص می شود. این امر به راحتی دندانپزشک را در مدیریت کامپوزیت آسان می کند.

در دندانپزشکی ، از کامپوزیت های مایع برای پر کردن حفره های کوچک دندان مانند شکاف ، منافذ یا پوسیدگی اندام باقیمانده استفاده می شود.

در عرشیان کلینیک می توانید طیف گسترده ای از کامپوزیت های مایع را پیدا کنید . ما سرنگ کامپوزیت مایع SDI Wave Flow را به دلیل قیمت عالی و عملکرد آن ، یا Tetric EvoFlow از کامپوزیت Ivoclar Vivadent را به دلیل کیفیت عالی و طیف گسترده ای از رنگ های موجود ، توصیه می کنیم.

 

کامپوزیت های جهانی:

کامپوزیت های جهانی برای استفاده در ترمیم زیبایی دندان های قدامی و خلفی طراحی شده اند. برای مطابقت با سایه مینای دندان ، این کامپوزیت ها در طیف وسیعی از سایه ها موجود هستند. کامپوزیت جهانی را می توان در قالب های مختلفی از جمله سرنگ ، کپسول یا مایع یافت . در میان کامپوزیت های جهانی ارائه شده توسط عرشیان کلینیک که برجسته هستند:

کامپوزیت تتریک Evoceram از Ivoclar : در کیت، در سرنگ و در کپسول

کامپوزیت Filtek Suprem XTE از ۳M : موجود در کیت سرنگ + لوازم جانبی ، کپسول کیت + لوازم جانبی

برای کیفیت / قیمت آن: Micro-hibrido ترکیبی از Medicaline در ۴،۵ گرم. سرنگ یا در کیت سرنگ + لوازم جانبی (چسب ، نوک ، برس)

 

ترکیبات دارای پلیمریزاسیون:

در کامپوزیت های دارای پلیمریزاسیون انجام فرایند پلیمریزاسیون با نور ضروری نیست. به همین دلیل ، این کامپوزیت ها برای تجمع هسته استفاده می شوند

در این موارد از آن در داخل پل به عنوان قالب استفاده می شود.)

همچنین استفاده از این کامپوزیت برای پر کردن حفره ها در دندانهای خلفی که کیفیت مکانیکی بیشتری دارند ، یا اگر حفره بسیار بزرگ باشد نشان داده می شود

در میان این کامپوزیت ها، کامپوزیت خود درمان کننده Dentaflux خودنمایی می کند.

 

ترکیبات پر حجم:

کامپوزیت های سنتی باید به تدریج قرار بگیرند تا امکان پخت کامل لایه ها و کاهش انقباض را فراهم کنند. با این حال ، کامپوزیت های Bulk Fill به طور خاص برای جلوگیری از قرارگیری چندین لایه یا انجام کل ترمیم فقط در یک لایه طراحی شده اند.

مواد مختلف آنها مربوط به عمق ، یکپارچگی حاشیه ای و سازگاری آنها از طریق مواد افزودنی ویژه برای عملکرد بالینی خوب ، حتی در استفاده از حجم زیادی از کامپوزیت است.

Bulk Fill برای ساده سازی محل قرارگیری و همچنین فراهم آوردن پتانسیل کامل و صرفه جویی در وقت در عملیات آماده شده است.

در عرشیان کلینیک شما می توانید طیف گسترده ای از ترکیبات پر کننده انبوه را پیدا کنید ، معروف ترین آنها Ivoclar’s Tetric Evoceram Bulk Fill ، Filtek Bulk Fill از ۳M یاKulzer’s Venus Bulk Fill .پرکن عمده را تشکیل می دهد 

 

تسلط بر ترمیم های کامپوزیت مستقیم قدامی برای پزشکی معاصر که هنر و علم دندانپزشکی زیبایی را درک می کند یک ضرورت است.

برای زیبایی ، روش های پیوند کامپوزیت محافظه کارترین و کم تهاجمی ترین روش برای بازگشت ساختار دندان است.

جذابیت و محبوبیت کامپوزیت ها به راحتی قابل توضیح است، زیرا این ترمیم ها دارای زیبایی عالی ، مقاومت بالا و هزینه مناسب هستند.

کامپوزیت ها متنوع ترین ماده ترمیمی در دسترس متخصص دندانپزشکی است.

این به عنوان یک ماده ترمیمی مستقیم و غیرمستقیم بر روی دندانهای قدامی و خلفی ، اتصالات ارتودنسی و ترمیم غیر مستقیم ، اصلاح ضایعات فرسایشی و درمان آزمایشی اکلوزال زیبایی قدامی یا خلفی لثه و غیره است.

برای ترمیم کامپوزیت ساختار طبیعی دندان ، پزشک باید درک جامعی از علم مواد و تکنیک های مربوط به روش های اتصال مستقیم داشته باشد.

علم مواد می تواند شامل انواع کامپوزیت ها ، رنگ ها ، مواد مات کننده ، سیستم های چسبنده باشد.

تکنیک های لازم شامل رنگ ، اصول چسبندگی ، لایه بندی برای ایجاد چند رنگی ، اثرات برشی و اتمام و پرداخت است.

 

مواد کامپوزیت

کامپوزیت ماده ای چندفازی است که از ترکیبی از مواد تشکیل شده است که از نظر ترکیب یا شکل متفاوت هستند ، با هم پیوند می خورند و هویت و خصوصیات خود را حفظ می کنند.

آنها چهار مولفه اصلی دارند: (۱) رزین (۲) ذرات پرکننده ؛ (۳) عامل اتصال ؛ و (۴) آغازگر-شتاب دهنده پلیمریزاسیون.

 

ماتریس رزین

تولیدکنندگان، رزین های Bis-GMA را ترجیح می دهند زیرا دارای ساختاری خوب هستند که باعث افزایش سفتی و مقاومت فشاری و کاهش جذب آب می شود.

پروپان Bis-GMA 2،۲-bis [4 (2-هیدروکسی -۳ متاکریلوئیلوکسی-پروپیلوکسی)-فنیل] پروپان محبوب ترین رزین دی ماتکریلات است ، اما برای قرار دادن پرکننده بهتر ، تری اتیلن گلیکول دی ماتکریلات یا دی ماتاکریلات یورتان اضافه می شود.

 

پرکننده ها

ذرات پرکننده ثبات ماتریس رزین نرم را ایجاد می کنند.

اندازه ذرات پرکننده مورد استفاده در کامپوزیت ها از کمتر از ۰۴/۰/۰ تا بیش از ۱۰۰ یوسیت متفاوت است.

پرکننده های معمولی کوارتز، بلوری است. سیلیس کلوئیدی و پیرولیتیک ؛ و لیتیوم ، باریم ، یا سیلیکات استرانسیم.

 

عامل اتصال

سیلان به ایجاد پیوند خوب بین ماتریس رزین و ذرات پرکننده هنگام تنظیم کمک می کند.

سیلان شامل گروههای عملکردی (به عنوان مثال ، متوکسی) است که هیدرولیز می شوند و با پرکننده واکنش می دهند و گروههای اشباع نشده ای که در طی پلیمریزاسیون با ماتریس رزین واکنش نشان می دهند.

همچنین اطلاعات خوبی در سایت onlinelibrary در خصوص کامپوزیت دندان وجود دارد.

 

حرف آخر

در انتها باید گفت که زیبایی دندان های شما پارامتر خیلی موثری در شدت زیبایی صورت شماست. داشتن دندان های زیبا و سفید همان راز بالا بردن اعتماد بنفس شماست. چنانچه این مقاله برای شما مفید بود با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

کلینیک دندانپزشکی عرشیان با افتخار آماده ارائه همه خدمات دندانپزشکی و مشاوره به صورت رایگان به شما همشهریان عزیز است.

 

 

 

مقالات مرتبط :

بهترین مارک کامپوزیت دندان

ترمیم دندان

روکش دندان چیست؟

زیبایی دندان با کامپوزیت

طول عمر کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر

معایب کامپوزیت دندان

ونیر دندان

کامپوزیت سرامیکی

هزینه کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان

عوارض کامپوزیت دندان

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

روش سفید کردن کامپوزیت دندان و لمینت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

مراقبت از کامپوزیت دندان

طرح لبخند دندان و رشد اعتماد بنفس شما

مراحل انجام کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر باعث آسیب به دندان ها می شود؟

طراحی لبخند

 

این نوشته در دندانپزشکیمقالات کامپوزیتمقالات لمینت دندان ارسال و آیا کامپوزیت دندان ضرر داردآیا کامپوزیت برای دندان ضرر داردآیا کامپوزیت برای دندان ضرر ندارد؟ایا کامپوزیت دندان را صاف میکندحذف کامپوزیت دندانحلال کامپوزیت دندانضخامت کامپوزیت دندانضرر کامپوزیت دندانضررهای کامپوزیت دندانضررهای کامپوزیت دندانفیلم کامپوزیت دندان زردقیمت کامپوزیت دندان در گرگانقیمت کامپوزیت دندان طرح لبخندکامپوزیت دندان فیلمکامپوزیت دندان نت برگکامپوزیت دندان یا لمینتکامپوزیت زیبایی دندانکامپوزیت ۴ دندان جلوکامپوزیت برای دندان ضرر داردکامپوزیت دندان اراککامپوزیت دندان ارزانکامپوزیت دندان از چه سنی استکامپوزیت دندان اصفهانکامپوزیت دندان اقساطیکامپوزیت دندان اقساطی تهرانکامپوزیت دندان انگلیسیکامپوزیت دندان اهوازکامپوزیت دندان اهواز اینستاگرامکامپوزیت دندان اهواز نی نی سایتکامپوزیت دندان ب چ صورت استکامپوزیت دندان با دفترچه نیروهای مسلحکامپوزیت دندان با قیمت مناسبکامپوزیت دندان با کارت حکمتکامپوزیت دندان بدون تراشکامپوزیت دندان برای زیباییکامپوزیت دندان به المانیکامپوزیت دندان به انگلیسیکامپوزیت دندان به چه صورت استکامپوزیت دندان به چه صورتهکامپوزیت دندان به صورت اقساطکامپوزیت دندان به صورت اقساطیکامپوزیت دندان بهتر است یا ارتودنسیکامپوزیت دندان بهتر است یا لمینتکامپوزیت دندان بهتره یا لمینتکامپوزیت دندان پایینکامپوزیت دندان پرشدهکامپوزیت دندان پرکردنکامپوزیت دندان پزشککامپوزیت دندان پلاستیکیکامپوزیت دندان پهنکامپوزیت دندان پوسیدهکامپوزیت دندان پوسیده جلوکامپوزیت دندان پیروزیکامپوزیت دندان تبادل نظرکامپوزیت دندان تبریزکامپوزیت دندان تبریز نی نی سایتکامپوزیت دندان تخفیفکامپوزیت دندان تخفیفانکامپوزیت دندان تربت حیدریهکامپوزیت دندان تنکابنکامپوزیت دندان تهرانکامپوزیت دندان تهرانپارسکامپوزیت دندان تهرانسرکامپوزیت دندان توکویاماکامپوزیت دندان جلوکامپوزیت دندان جلو امدهکامپوزیت دندان جلو چیستکامپوزیت دندان جلو فاصله دارکامپوزیت دندان جلو قیمتکامپوزیت دندان جلو کودککامپوزیت دندان جلو نی نی سایتکامپوزیت دندان جلوییکامپوزیت دندان جیانیالکامپوزیت دندان چقدر دوام داردکامپوزیت دندان چقدر زمان میبردکامپوزیت دندان چقدر طول میکشدکامپوزیت دندان چقدر عمر میکندکامپوزیت دندان چقدر هزینه داردکامپوزیت دندان چگونه استکامپوزیت دندان چگونه انجام میشودکامپوزیت دندان چگونه صورت میگیردکامپوزیت دندان چند جلسه طول میکشدکامپوزیت دندان چند رنگ داردکامپوزیت دندان چند ساعت طول میکشهکامپوزیت دندان چند سال دوام داردکامپوزیت دندان چه ضرری داردکامپوزیت دندان چه عوارضی داردکامپوزیت دندان چه مدت طول میکشدکامپوزیت دندان چیستکامپوزیت دندان چیست قیمتکامپوزیت دندان چیست و چگونه انجام میشودکامپوزیت دندان چیست و قیمتکامپوزیت دندان خانگیکامپوزیت دندان خرابکامپوزیت دندان خرگوشیکامپوزیت دندان خرم آبادکامپوزیت دندان خریدکامپوزیت دندان خوب است یا نهکامپوزیت دندان خوبهکامپوزیت دندان خوبه یا نهکامپوزیت دندان خوزستانکامپوزیت دندان خیلی سفیدکامپوزیت دندان در استانبولکامپوزیت دندان در اصفهانکامپوزیت دندان در تبریزکامپوزیت دندان در تربت حیدریهکامپوزیت دندان در رشتکامپوزیت دندان در زنجانکامپوزیت دندان در سنندجکامپوزیت دندان در شیرازکامپوزیت دندان در صادقیهکامپوزیت دندان در کرجکامپوزیت دندان در کرمانشاهکامپوزیت دندان در گرگانکامپوزیت دندان در گنبد کاووسکامپوزیت دندان در گوهردشتکامپوزیت دندان در مشهدکامپوزیت دندان در همدانکامپوزیت دندان را خراب میکندکامپوزیت دندان را میشه برداشتکامپوزیت دندان رایگانکامپوزیت دندان رشتکامپوزیت دندان رشت گلسارکامپوزیت دندان رشت نی نی سایتکامپوزیت دندان رنگ صدفیکامپوزیت دندان رنگ طبیعیکامپوزیت دندان روکش دارکامپوزیت دندان ریزکامپوزیت دندان زاهدانکامپوزیت دندان زنجانکامپوزیت دندان زنیتکامپوزیت دندان زیباییکامپوزیت دندان سارمکوکامپوزیت دندان ساریکامپوزیت دندان سحر قریشیکامپوزیت دندان سرامیکیکامپوزیت دندان سعادت آبادکامپوزیت دندان سفید صدفیکامپوزیت دندان سفید یخچالیکامپوزیت دندان سمنانکامپوزیت دندان سنندجکامپوزیت دندان سوئیسیکامپوزیت دندان شرق تهرانکامپوزیت دندان شکستهکامپوزیت دندان شکسته جلوکامپوزیت دندان شهرکردکامپوزیت دندان شوفوکامپوزیت دندان شیرازکامپوزیت دندان شیراز اینستاگرامکامپوزیت دندان شیراز تخفیفکامپوزیت دندان شیراز نی نی سایتکامپوزیت دندان شیریکامپوزیت دندان صدفیکامپوزیت دندان ضرر داردکامپوزیت دندان طبیعیکامپوزیت دندان طرح لبخندکامپوزیت دندان طول عمرکامپوزیت دندان عصب کشی شدهکامپوزیت دندان عقبکامپوزیت دندان عقب رفتهکامپوزیت دندان عقلکامپوزیت دندان عکسکامپوزیت دندان عکس قبل و بعدکامپوزیت دندان عوارضکامپوزیت دندان غرب تهرانکامپوزیت دندان فاصله دارکامپوزیت دندان فردیسکامپوزیت دندان فروشکامپوزیت دندان فساکامپوزیت دندان فک پایینکامپوزیت دندان فوریکامپوزیت دندان فیلمکامپوزیت دندان قبل و بعدکامپوزیت دندان قزوینکامپوزیت دندان قسطیکامپوزیت دندان قسطی در اهوازکامپوزیت دندان قسطی در تهرانکامپوزیت دندان قمکامپوزیت دندان قیمتکامپوزیت دندان قیمت ۹۸کامپوزیت دندان قیمت ۹۹کامپوزیت دندان قیمت مناسبکامپوزیت دندان کاریزماکامپوزیت دندان کجکامپوزیت دندان کجا برمکامپوزیت دندان کرجکامپوزیت دندان کرج نی نی سایتکامپوزیت دندان کرمانکامپوزیت دندان کرمانشاهکامپوزیت دندان کره ایکامپوزیت دندان کشیده شدهکامپوزیت دندان کودکانکامپوزیت دندان گرادیاکامپوزیت دندان گرگانکامپوزیت دندان گیلانکامپوزیت دندان لاهیجانکامپوزیت دندان لرستانکامپوزیت دندان لقکامپوزیت دندان مارک کاریزماکامپوزیت دندان متحرککامپوزیت دندان محدودیت سنی داردکامپوزیت دندان مدل خرگوشیکامپوزیت دندان مردانکامپوزیت دندان مردانهکامپوزیت دندان مزایا و معایبکامپوزیت دندان مشهدکامپوزیت دندان مشهد نی نی سایتکامپوزیت دندان معایبکامپوزیت دندان نازی آبادکامپوزیت دندان نامرتبکامپوزیت دندان نانوکامپوزیت دندان نت برگکامپوزیت دندان نت برگ کرجکامپوزیت دندان نظراتکامپوزیت دندان نی نی سایتکامپوزیت دندان نیشکامپوزیت دندان نیش بیرون زدهکامپوزیت دندان هاکامپوزیت دندان های جلوکامپوزیت دندان های خرابکامپوزیت دندان های روی همکامپوزیت دندان های روی هم رفتهکامپوزیت دندان های فاصله دارکامپوزیت دندان های کجکامپوزیت دندان های نامرتبکامپوزیت دندان هزینهکامپوزیت دندان همدانکامپوزیت دندان و بوی بد دهانکامپوزیت دندان و سیگارکامپوزیت دندان و عوارض آنکامپوزیت دندان و لمینتکامپوزیت دندان و مراقبتکامپوزیت دندان واحدی چندکامپوزیت دندان ونیرکامپوزیت دندان ویدیوکامپوزیت دندان ویکیکامپوزیت دندان ویکی پدیاکامپوزیت دندان یا ارتودنسیکامپوزیت دندان یا بلیچینگکامپوزیت دندان یا لمینتکامپوزیت دندان یاسوجکامپوزیت دندان یزدکامپوزیت دندان یعنیکامپوزیت دندان یعنی چهکامپوزیت دندان ینی چهکامپوزیت دندانپزشکیکامپوزیت دندانهای جلوییکامپوزیت روی دندان عصب کشی شدهکامپوزیت زیبایی دندان چیستکامپوزیت طلایی دندانکامپوزیت فاصله دندان جلوکامپوزیت لمینت دندانکامپوزیت لمینت دندان چیستکامپوزیت و حساسیت دندانکامپوزیت یا لمینت دندان چیستکامپوزیت یک دندان کجگذاشتن کامپوزیت دندانگرانترین کامپوزیت دندانلمینت دندان کامپوزیتهزینه کامپوزیت دندان در گرگانهزینه کامپوزیت دندان فاصله دار

 







:: موضوعات مرتبط: اطلاعات دندانپزشکی , ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: